Sunday, March 27, 2011

PEDULI APA AKU ANAK KAU!!

salam..dengan nama Allah yang Mha Pemurah lagi Maha Pengasihani.
Dialah Maha Mendengar,Maha Melihat apa yg kita lakukan..
Yang Mengetahui apa yg tersembunyi di hati setiap hambaNya

berkongsi sedikit pengalaman aku tadi,menziarahi kawasan perumahan polis di.....

sampai sahaja di pagar kami di tanya oleh 2 pegawai bersenjata."mahu ke mana?"
ishh..tampo kang.

hmm..

selesai parking,kami pun bergerak lah ke rumah orang yg dicari..
then,terpandang lah aku di tingkat bawah.. tertulis 'kelas kafa' di dindingnya..
"wahh..bagus2"

lalu dgn slambernye aku bertanya pada kakak aku..
"yong,kat sini ada tadika pasti??'

"ishh kamu ni.."jwb yong aku

hmm..mmg harapan lah kan..

mlihat keadaan sekeliling..
Astaghfirullah hal azim..anak lelaki sekecil 3 tahun di ajar utk mmkai rantai di tengkuk,
anak sebesar 6 tahun memakai gelang besi di pergelangan tgn..
bagaimanakah anak2 ini akan menerajui pucuk pimpinan masa hadapan dan pastinya menegakkan Islam di muka bumi ini.

bukanlah bermaksud aku berpandangan serong terhadap mereka,namun ini lah kenyataannya..

"melentur buluh biarlah dari rebungnya.."

hmmm..pepatah melayu yg benar2 kena dalam kehidupan kita sekarang..

teringat ketika mmbuat karangan bm dahulu,peribahasa ini seolah2 mnjadi ayat wajib dlm setiap penulisan..

apabila mndengarkan peribahasa ini,maka akan terbayanglah wajah ibu bapa yakni org dewasa..
sekiranya didikan agama tidak diberikan dari kecil,maka jgn menyalahkan anak2 apabila mlakukan gejala yg ntah pehape apabila mereka dewasa kelak..

jangan nanti buluh yg dah keras itu pula kita cuba lentur utk mnjadi rebung..

lihat gaya wardina mengajar anaknya utk bersolat



ini baru bagus..tgk key point dia..IBU BAPA

ingat..benar..anak itu anugerah,tp mereka jga mngkin boleh mnjadi pemusnah..

kita selaku kakak2,abang2,makcik2,pakcik2 mmpunyai tnggungjawab yg besar..bukan hanya memerhatikan anak2 kecil ini terus dibuai dgn kemewahan,keseronokan,hiburan..

didiklah mereka.apa gunanya kita sebagai org dewasa andai tidak menegur mereka sekiranya mereka melakukan salah..

mahukah kita anak2 kecil yang kita manjakan ini,menjadi nanah dalam agama kita sendiri..

sama2 kita soal diri kita.

TEPUK DADA TANYA SELERA
~wallahualam...




No comments: