Tuesday, February 14, 2012

ikutusukaatiaku

bismillahirrahmanirrahim..
selawat dan salam buat junjungan nabi Muhammad S.A.W..

Alhamdulillah, setelah beberapa minggu berlalu, akhirnya terdetik juga di hatiku untuk mengupdate blog yg dah lama xberusik. :)

hmmm sekularisme.
perkara yang dibincangkan di dalam kuliah ust zul dulu.

terpandang satu post dari sahabat membuatkan aku terdetik untuk bertanya.
apakah sekular??

jawapan yang diberi sangat memberansangkan jiwa aku meskipun ianya adalah hasil ihsan wikipedia.


baik.
sbelum ini apabila ditanya apa itu sekularisme padaku, aku akan jawab politik dan agama dipisahkan. betoi xbetoi aku pon xtaw

Secara ringkas sekularisme membawa makna tanpa agama iaitu tanpa akidah. dan fahaman ini sering dikaitan dengan kehidupan duniawi. Fahaman ini merupakan perancangan Yahudi yang bertujuan memporak-perandakan agama Kristian daripada negaranya dan fahaman ini telah tersebar dengan jayanya ke timur terutamanya negara-negara Islam. malaysia?? sudah pasti! haha
dan diorg ni berjaya menyuntik pemikiran umat Islam bahawa agama hanya terbatas kepada masalah-masalah yang bersifat individual seperti nikah kahwin, talak, nafkah, iddah, waris, kematian dan membaca doa semata-mata.


maksudnya di sini, ahli agama adalah ahli agama.
ahli ilmu adalah ahli ilmu.

hat lawyer ka, peguam ka(bukan same ke?), doktor ka xbuleh campoq bab2 agama ni.
jgn terkejut kadang2 ad jer dialog spt ni yg terjadi

ibu:kamu nak blajar kat mane?
anak: nak pg daurah ilmu agama cuti2 ni
ibu:hish, kamu kan nk jdi arkitek, buat ap pg sana?? buat je lah apa yg wajib. semayang,puasa,zakat haji, cukuplah

jeng jeng jeng,,(agak hiperbola x contoh)

sedangkan kita patut sedar islam itu bersifat syumul. sempurna dan menyeluruh dalam semua aspek kehidupan
jadi, kalaulah aku ni nak jadi doktor gigi, memang aku xpatut tahulah pasai agama ni sbb tu bukan keja aku. aku bukan ustazah pon. mcm tu ka??

dan ada jugak yang akan berkata
''kao jangan sibuk2 nak cakap tentang agama, kau bukan amik bidang agama pun''

amboihh senang nya cakap..

haaa gitu..

maka kerna itu lah lahirnya masyarakat2 yg berintelek tapi terlibat dengan jenayah..masalah akhlak dan sbgnya.
hanya kerana diasuh dengan gaya hidup sebegini rupa.

maka aku menyeru pada semua agar menolak sekularisme dalam kehidupan kita.
ingatlah. satu kata2 akhirat dikejar, dunia jangan ditinggalkan(ada kena mengena ke) lantak pi lah..



haaaa.. inilah buku yang dicari2. buku hasil garapan tuan guru aku.
tuan guru zulkifli bin haji ismail. kan aku dah cakap, tuk guru aku ni bab siasah memang power hahaha..



nota kaki: aku?pendidikan sekular?agaklah.. sekian terima kasih.

No comments: