Wednesday, April 23, 2014

zikir itu AWESOME

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarokatuh aku ucapkan kepada semua.
pada hari ii ingin aku berkongsi suatu kata dari seorang ukhti ini.
jeng jeng jeng

macam ni ceritanya..
waktu aku sem 1 haritu, aku boleh dikatakan orang yang tersangat sibuk. tersangat2 sibuk sampai ada org kata nk jumpa aku macam nak jumpa perdana menteri. and without doubt, yes it is.

bila dah sibuk, mana nak kejar meeting, gerak kerja, nak jaga iman dan hati and rasa sangat serabutlah ceritanya.
maka aku pergilah bertemu dengan ukhti ni. lawo orgnya. tua setahun dari aku. tapi dah kawen ye hihi.
duk lepas aku cerita2 masalah aku yg konon menggunung tinggi tu, habis je tu,
dia kata, jgn tinggal zikir.
zuqqq..
terdiam aku.

dia teruskan lagi, berzikir ni sebenarnya boleh didik keihkhlasan kita. cuba bayangkan, kita kalau solat sunnat, orang akan nampak pergerakan kita. sujud ke rukuk ke, org nmpak. tp bila zikir, org xnampak. sbb apa? itu antara kita dengan Tuhan. dalam kereta tgh memandu sorg2 boleh zikir, tengah barng2 boleh zikir, tengah exam boleh zikir. semua boleh zikir. boleh dalam keadaan wudhuk mahupun xberwudhuk.
yaa...

dan satu lagi yang dikongsikannya, kalau nak zikir, zikirlah guna tasbih kayu. bukan apa. kita tahu semua tumbuhan ni bertasbih kepada Allah. jadi kira macam double tasbih lah. huhu.

xlupa gak dia cerita pengalaman dia n family ttg zikir dan tasbih. tasbih. ya tasbih.
zikir ni jugak baik dari segi saintifiknya. xpercaya? cuba google.

Allah kan dah janji.

dengan mengingatiNya, hati akan menjadi tenang ^_^
JOM ZIKIR :)


No comments: