Thursday, March 12, 2015

LAGU MANO

bismillahirrahmanirrahim
salam buat semua.

Lagu.
tengok tajuk pun dah pelik kan.
ada apa dengan lagu.
lagu oh lagu.
ya
tidak terhad kpd 1 genre.
pelbagai.
setiap lagu ada maknanya.
tiap kali bersedihan, ada lagunya.
tiap kali kegembiraan ad lagunya.
yang pastinya, tika gembira, semua lgu terasa bahagia.
tika sedih, semua lagu terasa seolah berkisar tentang diri sendiri.

alahai lagu.
soalnya kenapa aku nk update entri tentang lagu ni.
heeeee.
mudah sahaja. terlihatkan housemate yg masing2 sudah membeli speaker masing2. pada mulanya rumah ni hanya aku sorg sahaja yang mempunyai speaker. sbb aku sorg je gila lagu. semua genre aku balun. memasang lagu2 perjuangan dgn kuatnya tika membuat assignment, mengemas bilik, menyapu, memasak,  haha. motif? perjuangan lah jugak tu. pasang lagu indie, korea, beat song bila tgh xbetul, (ada ke patut tuju lagu dulu),lagu omputih n beat song jugak bila down, zikir  n nasyid bila sedang aman dan tenang.lagu omputih pun selalu gak pasang. sebab aku kan pelik. and unpredictable

niat membeli masing2 berbeza. aku sememangnya membeli utk mendengar lagu sebab aku kalau dengar lagu memang menghayati sungguh. setiap satu perkataan. lantak lah lagu tu dasyat sekalipun mcm lagu numb by linkin park. kalu aku share di fb o di mana2 tu, tu bukan saje2, ada kena mengena dgn situasi hati ketika tu heeee. nmpak tak niat beli pun lain. bukan sbb nk bt modul ke hape haha.
ad juga kwan yang membeli sbb nak tengok movie. nasib baik lah eden ni bukan peminat nk tengok2 movie ni. dan setiap folder akan dibuka bila perlu. utk lagu indie,beat song dan korea, aku simpan dlm folder. jarang bukak lagu indie n korea tu kecuali bila dah betul2 xbetul.

dulu bila ada kem pemantapan mmk, semua mantan dikehendaki memberi barang kesayangan masing2 kpd exco baru utk dijadikan barang amanah. dan aku boleh plak bg speaker tu. mmg syg sgt. itu adalah antara barang yg paling aku jaga rapi disamping headset aku. dulu siap lap2 lg tau. tp start bizi sikit ni, lama sudah xguna speaker. lama dah xpasang lagu. sbnarnya itu lebih baik kadang2.
kata seseorg tu, lagu pun menunjukkan mcm mana sikap pendengar tu.

nasihat aku kepada semua peminat muzik seluruh negara, dengarlah lagu yang boleh mendidik jiwa. yang boleh membentuk hati. jangan jadi mcm aku. ntah pehape je lagu aku dengar. xmendidik langsung. ad ke patut dengar lagu  linkin park, hoobstank, enrique eglasias, magic, butterfinger, maroon 5, btob, hot chaele rae n banyak lagi
dan benar.
ianya langsung xmendidik. percaya lah.

#syukur sebab 2,3 harini me n roomate asek dgr lagu hasbunallah wa nikmal wakil. dia yg bukak. aku just replay je. 
aku 2, 3 minggu ni asyek dengar lagu omputih ja. 
lagu ohh lagu.


hakikatnya alunan paling indah adalah yang memujiNya. al Quran.

No comments: