Tuesday, December 21, 2010

news!!!

salam...
huhu..bru tkar template..ahaha..cun x?

ayat roomate aku..
"weih,ang buh r gmbaq skull..bru kena ngan jiwa ang.."haha.sengal...

hmmm..tbe2 jam plak...xdpat nak tmbh gadget..hmmm..xpa lah..nak wat lagu mana kan...

entri baru aku,nak cter psal ape erk???

ok..mcm ni..

aku bg satu statement..
FARDHU AIN vs FARDHU KIFAYAH

mana satu anda pilih???

wehhh...aku serius ni...bukan maen2...
jwab arh...

.....................................................................................

ohoh..trima kasih ats jwapan anda...

btul ke slah???

aku xde jwpan untuk itu...

cme aku nak berkongsi sesuatu sbb aku rase mende ini tersangatlah penting....

Mari kita renung ke dalam diri. Kite skang ni asyik sibuk jer kan...assignment sane,sini..test lg..ble result xelok,mule lah kite mnyalahkan mnde tu,mnde ni..hmmm ntahlah..

dengar ni erk..aku nak cter sket...

ape yg kite blajar skang ni cume fardhu kifayah jer weh...xwajib pon kat semue..ckop seglintir blajar nye pon xpe...tp klau fardhu ain......wajib bg setiap individu...

kite salu ckap,mnuntut ilmu tu wajib..tp kite kene tgk,ilmu ape yg wajib tu....

ilmu fardhu ain ini ada 3 perkara:

1. ilmu tauhid-mengenal Allah
2. ilmu feqah-bab hukum hakam
3. ilmu tasawuf-ilmu batin(baiki hati)


ilmu tauhid:
-kenal sifat Allah (sifat 20) beserta DALIL
kalau setakat hafal lagu sifat 2o tu xyah ckap lah...anak sedare aku pon gheti..
-sifat sifat wajib, mustahil dan harus bagi Allah dan para rasul.ingat tau!!!
BESERTA DALIL!!!

aku pon xlpas2 lg ngeh3..

ilmu feqah:(hukum hakam)
tau tak,yg ape mende yg kite wat kat dunie ni,bnyak berkaitan ngan hukum...
hukum dlam semayang...puasa,zakat....lepas ke kite...kdg2 kite amik acuh tak acuh jer dlm bab ni...ishk3....

and d last one....!
yg aku pling suke...

tasawwuf:(baiki hati)
hmmmm...sah ke pahala amalan kite selama ini?
hati ni mende paling bahaya tau..kdg2 semua anggota da ok,tp ble hati rosak,semua yg ok td jd lah xok dah....
tahu tak...jangan lah kamu riya; dan takabur,sesungguhnya riya' dan takabur itu membatalkan pahala amalan...

ni tak...kite ni,sikit2 je msti ade perasaan riya',takbur...ingat kite ni da bgos sgt ke??
bru wat amln sket,dah berlagak..ntah amalan kite selame ni diterima atau x pon kite xtahu..huh!terase aku wehhh...moge aku tak tergolong dalam golongan ini..ameenn..
dan ingat..jangan ade perasaaan syirik di dalam hati..walau sekelumit pon...jgn berpegang dengan ape2 selain Allah...
ubat ke ape ke....

hmmm...kite seharusnye lepaskan fardhu ain ni dulu...bukan jdkan ia sbg smpingan...hadoi...nape lah rmai sgt org kat dunia ni berfikiran sekular...

"aku blajar medik,medik jugak,tp aku xkan lpe akhirat...aku akn bwa due2.."ataupun...

"aku nak berjuang di jalan Allah,nak mnegakkan syiar Islam..."

hmmm....kite ni kadang2 pndai bercakap jer...tanpa kite sedar kite ni mmpu ke tak nak buatnye...

mcm mne nak memperjuangkan agama andainya fardhu ain pon tnggang terbalik...hukum hakam pon xtawu.inilah yg ustaz aku ckap,alim yg tak kene tmpat...sifat Allah pon kite terkial-kial..xtau beza antara zat,hal,sifat...(aku pon xbpe nak pro lg huuuu)hmmmm...ntahlah...

aku nak ingatkan pada shabat2...janganlah menangis atau bersedih terhadap kputusan kite dlm akademik...ni fardhu kifayah jer...tuuu....kejar fardhu ain tu.....
mnde tu lg pnting....

jgn teragak-agak wat perubahan(ingatan pada diri aku juga)biarlah org nak kate apepon..

sbb org yg tidak merasai ni tidak mengetahui....

kuatkan iman,tingkatkan kesabaran...

cari ketige2 ilmu ni...jgn kite mnyesal di sane nnti...

moge aku juge diberi kekuatan untuk merealisasikan apa yg berada di hati aku kini..
usah merasa risau...sesungguhnya rezeki ade bersamaNya...yg perlu dicari adalah ilmu itu...sebab aku hanyalah hamba yg naif..
~wallahualam...~

No comments: