Monday, January 10, 2011

8 perkara haram waktu haid dan nifas

salam..

hmmm...pada hari yg indah ini,ingin aku coretkan mngenai slah satu unsur yg sgt pnting dlm pelajaran fikah iaitu berhadas

hmmm.mende ni tersangatlah pnting untuk diketengahkan sbb rmai yg sgan2 nak tnye kan...
sbnarnye bnyak lg unsur yg lbih pnting,cntoh kptihan,istihadah...
tp wat mase ni,aku cter psal bende haram waktu sedang berhadas besar sahaja..
berhadas besar??

ok dlm konteks ni,aku nak gne skop haid & nifas sahaja k...

8 perkara haram itu adalah...
1) baca mishaf(al-quran)dgn qosat al-quran..hmm..."habistu,klau kite nak bce al-mulk sblum tido?ayat kursi??..itukan amlan kite....."...
hmmm....mcm ni...ianya dgn qosat al-quran..yakni dgn niat mmbace al-quran..jike ianya amln kite...kite niatlah ianya sekadar zikir...namun,bg seorang penghafaz,ia ada hukum lain ye...ade klebihan pde mereka..

2)pegang n bwa al-quran.dah sah2 kan mmg xbley nak pgang al-quran waktu berhadas...gedix ngat aih...tp klau lah cntohnye kite nak g jenjalan,then kite nak bwak al-Quran kan...jd mcm ni lah solutionnye.kite msukkan sbatang pen ke ape ke kat dlam beg yg berisi al-quran tu,then kite niatkan nak bwak pen tu jer...
klau nak pgg tafsir bleh x??bleh...aslkan huruf rumi die lg bnyak dari huruf arab:)

3)puasa...adapun kita tahu,org yg berhadas besar itu tidak bley berpuasa...maka barangsiapa mninggalkan puasa fardu,hendaklah dia menggantinya kembali..

4)sembahyang.uih...ni xde dakwa dakwi lg kan..confirm2 xbley..ade gak sahabat yg tnye kat aku,klau waktu puase,kite berjunub,kite kene gnti pose...habis tu semayang kene jgak ler erk??hmmm...aku da jwab kat die,jd aku nak gtau korg gak ilmu aku yg sikit ni.wktu uzur mmg lah kite kene gnti puase yg ditinggalkan,WAJIB.tp klau tuk semyang...xperlu...krana semayang itu kita lakukan berhari2.sekiranya nak mnggantikan nya juga,tidak mngape,tp hukumnya MAKRUH...so bek xyah gnti jer kan...

5)sujud syukur&tilawah..haram hukumnya jika kite bersujud syukur dan tilawah ketika berhadas besar ni...xsemestinya kita x wat sujud syukur tnde kite x bersyukur kan.....ucaplah Alhamdulillah....

6)mandi wajib..dlam hal ni,kite kene jd seorang yg cermat ye...sbb kite kene sntiasa check..bhaye...sbb hukumnya HARAM..

7)tawaf..arakian...mmg lah kita xdibenarkan untuk mlakukan ibadah tawaf,,,"tp kan,klau dlm haji,tawaf tu rukun.xwat,xsah haji.kene ulang balik"..btul...tawaf tu rukun haji..tp dari segi ni...ade kelonggaran di situ...maka x diwajibkan bagi prmpuan yg haid dan nifas...

8)masuk dan berhenti di dalam masjid..haaaaa...ni pling aku ske..sbb aku pnah terkene...aku mmg da diajar yg hukumnya haram..namun,terdapatlah banyak pandangan ulama yg membuatkan pegangan aku sedikit goyah...namun aku xckap plak yg ape yg ulama tu ckap slah...cme mnde ni ade bnyak khilaf...sbb kes mjlis ilmu kan..wallahualam...aku cme trangkan sikit2 ape yg ade dlm kitab jer...jd aku berpegang yg ianya xleh msuk..
hmm..da berhenti pun xbley,xkan nak msuk plak kan..nape erk xbley msok...?sbb nak jge kesucian masjid.masjid kan rumah Allah...tp klau tmpat yg xdiqosatkan sbg msjid,maka blehlah msuk...cntoh tandas...namun Islam itu tidak memberatkan..'mcm mne klau tertinggal brang dlam masjid?'
bley amik...msuk jer tp ade syaratnya...ape dia??msuk pintu A,kluar pintu B.mksudnya bkan pintu yg same lah..dan jgn lah berlama-lamaan..amik brang,then trus blah.

ohhh...smpai di situ lah entri aku mlm ni...wlaupun simple,tp aku harap dpat mmbantu kalian...terimelah sikit ilmu aku yg ciput ni...wlaupun xsmntap mereka..tp aku cbe lah ye..

moge dpt dijadikan pnduan...

orang tanye:"xmlu ke update mnde2 mcm ni??"
aku jwab:X .sbb aku tahu,sampaikan lah walau sepotong ayat..lgpun...ttg hukum hakam ni,kite xbley malu..
~wallahu alam~

kitab yg aku rujuk dlm post ni adalah...(sabila muhtadin)

No comments: