Wednesday, January 12, 2011

jadikan aku seperti orang2 tabah itu

bukak sahaja facebook tadi,terus aku terpandang nama sorg ni kat on9 chat.SITI TASNIM.

terus aku mngurnya.
aku sruh die mnceritakan keadaan Allahyarhamah maksu haji ketika ajalnya kerana seingat aku ketika aku pulang dari tmpat itu,tuk ayah yg sakit.bukan maksu..

lalu dia mnceritakan..

maksu mnghidapi sakit kncing mnis dan 4 hari sblum ajalnya,sakitnya mmburuk sehingga tidak bley bngun.

mlm itu..maksu mnggletar truk.
ust naim ajar mksu mngucap.dan akhirnya mak su mnghmbuskan nafas terakhir jam 4 pagi..

nmun bkan itu yg aku cbe smpaikan

ape yg aku cbe smpaikan adalah keadaan tuk ayah.

ape yg memilukan aku,tuk ayah xtahu pun bhawa maksu tlah mninggal dunie sampailah org2 rmai smpai di rumahnya.

suami cucunya bgtahu..

dlam keadaan tuk ayah yg berbaring tu....die ckap...
"MATI ITU WAJIB"..sambil mmndang jenazah maksu dgn linangan air mata.

keadaan yg sangat mensyahdukan..

tamatlah sudah perjalanan seorang nenek yg xjemu2 berbakti kpd agamanya..
aku takkan lpe tgurannya kpdku ktika aku mngaji.dan aku xkan lpe carenye mngajar kami..

semoga rohnya dicucuri rahmat Allah..

Al-Fatihah kepada Al Marhumah Isteri Tok Guru Hj.Hashim dari Pondok Pasir Tumboh




p/s:jenazah maksu dpat diuruskan dengan mudah.sangat mudah. Alhamdulillah..:)

No comments: