Tuesday, March 29, 2011

jawapan aku

bismillah hirrahmanirrahim..Assalamualaikum cinta...:)
.mule2 da cari pasal kan..

hmmm..sbnornye hari ni aku nak update psal satu mnde..tp td aku tlah di tag oleh seorang sahabat yg bgn awal pd hari ini mngenai sesuatu...

"awal" mane ko bngun ni aiman..ha3:)
berbeza pulak ngan aku..
hari ni aku bngun mcm besa2 je..:)
tetapi terlelap plak kul 9sengah td..
bila da bgun..tu dia..matahari tegak atas kpala..=)
haha..balasan..


setelah mmbace blog anda,
aku da mnaip komen2 utk diberikan..
baik pnye taip,
baik punya khusyuk.
pnat2 aku tulis pnjang2,
then xbley kmen plak..sume yg aku taip td semua ilang..ishk2..

maka utk mnjawab kmbali post kao..
aku mula kanlah lngkahku utk mngupdate blog ttg ini..
jeng2..

ohoi cinta..

ya Allah..
aku jatuh cinta..

satu buku yg hebat dan bagus utk tatapan semua..belilah..
bagus buku ni(padahal aku pon pnjam)

mnjawab kembali mngenai komen yg telah diberikan oleh saudara..:) saya copy ya..

"boleh je bercinta sebelum nikah, dan menyintai lain jantina. :-) asalkan jgn melebihi cinta kepada Allah.

mudah. Siti Khadijah, sebelum melamar nabi SAW, apa yang dia sampaikan kepada utusannya itu????

"aku telah jatuh cinta pada MUhammad". :-)

cinta sebelum kahwim tu. :-)

lagi satu Surah Al-Baqarah : 165 bukan melarang kita bercinta sesama manusia :-)

sebaliknya ayat ini ingatkan kita supaya jgn bercinta sampai lupa cinta pada Allah dan Rasul .:-) tak tertinggal, Ahlulbaitnya. :-)

bagi saya,
xsalah utk jatuh cinta sebelum nikah..
namun bercinta sblum nikah itulah masalahnya


maaf..saya tak rasa ayat 165 yg saudara selitkan sbntar td mnggalakkan kita utk bercinta..:)

mmg benar siti Khadijah ada mnyatakan perasaannya yg tlah jtuh cinta pd Rasulullah kpd utusannya..
namun kita imbas kembali apa yg dilakukan oleh siti Khadijah slpas itu..

dia mminang rasulullah utk mnjadi suaminya..
sweet kan^_^
maka ini bukanlah dinamakan bercinta sblum nikah..
hanya jatuh cinta sblum nikah:)


dan dipenuhi dengan syariat apabila terus bernikah..:)

mmg lah betul..
dalam Al-Quran sendiri xde ayat yg direct mengatakan brcinta itu haram

tp dalam surah Al-Isra' ayat 32 ada mnyatakan :
"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)."

hmmm..rasanya ramai yg da tau mngnai ayat tu..biasalah..selalu kena ceramah waktu kem2 motivasi skol dulu.aku pon pnh kena


Ini adalah dalil daripada Al-Quran. Bagaimana pula dengan hadis rasul kita, Nabi Muhammad S.A.W.? Dalam hadis, baginda rasulullah telah memperincikan jenis-jenis zina. Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Nabi S.A.W. bersabda :

“Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat,sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti."


Hadis ini menunjukkan bahwa memandang wanita yang tidak halal untuk dipandang meskipun tanpa syahwat adalah zina mata . Mendengar ucapan wanita (selain istri) dalam bentuk menikmati adalah zina telinga. Berbicara dengan wanita (selain istrinya) dalam bentuk menikmati atau menggoda dan merayunya adalah zina lisan. Menyentuh wanita yang tidak dihalalkan untuk disentuh baik dengan memegang atau yang lainnya adalah zina tangan. Mengayunkan langkah menuju wanita yang menarik hatinya atau menuju tempat perzinaan adalah zina kaki. Sementara kalbu berkeinginan dan mengangan-angankan wanita yang memikatnya, maka itulah zina hati

hmmm...
tapi kan..cinta itu satu anugerah Allah..
diri kita ini tak lari dari jatuh cinta..kan3:)
hehe..kadang2 org akan bertanya..
untuk apa lah perasaan cinta ni klau tak boleh nak praktikkan..

kita kena ingat
Sabda Rasulullah : Tidak ada yanglebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah


inilah cinta yg terbaik..
cinta sakral dan kudus..

aku rasa tu jer kot..
sbnornye bnyak lg nak tulis..
maklumlah..tajok forum aku dulu..
full mark kot..haha

tapi lengoh plak..
maaf lah.


haaa..
lg satu..
ini hanya pandangan saya yg naif..:)
jgn ambil hati yea encik bername..

wallahualam..:)


couple

nota kaki:cari cinta Allah dulu,baru cari cinta manusia^_^
ini adalah antara entri aku yg pendek...wahh bangge2..:)

1 comment:

KHALID MOHD ISMATH said...

tulisan anak muda yang ckup berinformasi. :-) sitara yang berilmu. :-)