Wednesday, March 30, 2011

Megahnya Kamu

bismillahhirrahmanirrahim...
dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Pengasihani..
Allah..tiada Tuhan yang berhak disembah selain Engkau.Kaulah Yang tetap Hidup,Yang Kekal Selamanya mentadbirkan sekalian makhlukMu.Yang tidak mengantuk usahkan tidur.Yang mmiliki segala yg ada di langit dan yg ada di bumi

segala puji buat rasulMu,nabi Muhammad S.A.W

hmm..pg2 lg dah nak update blog kan..
td aku terpanggil utk mmbuka buku2 lame yg berada di bag aku..ni semue anak sedare aku pnye pasal.. cayalah uya...:)

lalu aku terbaca lah satu ayat di muka hadapan buku ku

'sedarlah wahai umat,bermegah-megahan telah membuatkan kamu lalai'
masyaAllah..tersentak aku sekali lg..
ayat ini aku yg tulis berdasarkan 1 ayat dr Al-Quran..

surah at-takathur..

Bermegah-megahan telah melalaikan kamu, [1]
sampai kamu masuk ke dalam kubur. [2]
Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui, [3]
dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui. [4]
Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin, [5]
niscaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim, [6]
dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan 'ainul yaqin . [7]
kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan . [8]

Bermegahan dengan kurniaan Allah sedangkan kurniaan itu hanyalah pinjaman dan bukan milik kekal..

teringat aku salah satu ilmu fardhu ain.
ilmu tasawwuf..ilmu ini adalah untuk mnjaga hati kita..
kita diwajibkan belajar ilmu ini sampailah setiap amalan kita selamat.
ilmu tasawwuf ini menentukan amalan kita ini dapat pahala ke tak..

even kita sembahyang,masok perasaan riya' sikit jer pon,dah mmbatalkan pahala amalan kita.ya Allah...

“Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (QS. Al-Hadid: 20)

masya Allah..
dan sekali lg,
kata abu said,
"kita bermegah megah dapat tinggal dunia namun bermegah-megah itulah satu kesilapan"

kita ini manusia(al insan).pelupa
namun lupakah kita,nikmat dunia ini
adalah sesuatu yang pasti akan ditarik balik saat malaikat datang menjemput kita ke liang lahad.
lupakah kita bahawa Allah itu Maha Memiliki
lupakah kita bahawa kita ini sbnarnya tidak punya apa2
namun kita,
Bermegahan tanpa malu sedangkan ini semua kepunyaanNya. Sebutkan apa2 sahaja yang di bumi dan semesta ini yang bukan milik tuhan??sebutkan..
Allah..ampunkan aku..=(

bermuhasabahlah..
~wallahualam...


















note:solat berjemaahlah,insyaAllah..solat jemaah boleh menghilangkan perasaan riya' dan takabur..

1 comment:

ama said...

harap aku dijauhkan riak