Tuesday, May 31, 2011

BARBICAN TAK HALAL?


bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum wat semua..
Alhamdulillah,bermula sem 3 ni,dgn nafas baru insyaAllah akan lebih kuat lagi..;)

berkongsi satu article dari surat khabar..
skang ni macam2 dah berlaku..
isu halal haram ni mnjadi isu yg agak hot lah..
aku pun skang ni lebih berhati2 dalam memilih makanan..xbleh nak tangkap muat je mcm dulu..
bahaya...

ni haa..aku baru je abes baca surat khabar..isu bir yg dikatakan halal..sini
hish..macam pnah je aku tgk brand bir ni..
famous gak lah..
iye..barbican..
ni lah bir 'halal' yg diperkatakan.

kata mufti perak,'dato harussani,bir ttap bir.a pint cannot be halal..
jakim pun da sahkan ianya mengandungi alkohol yg melebihi 0.01 serta tidak memenuhi piawaian yg jakim inginkan utk disahkan halal..

maka,
wahai umat manusia..
berhati-hatilah..
jagalah pemakanan anda..
sebab mkn dan minum ni akan jadi darah daging kita..

kalau kita makan benda yg haram,hati jadi kotor dan kita akan malas untuk beribadat..
sebarang maklumat lanjut rujuk jakim

~wallahualam...

3 comments:

deenul huda said...

excuse me..da tgk HALAL JAKIM??jgn baca dari satu sumber je..mcm2 agenda kita x tau. buat research betol2 noh=)

KHALID MOHD ISMATH said...

hanya ISTAK yang halal. Babrican adalah tajaan UAE utk melemahkan islam.

so..jom support Istak!

ibnah ghazalli~ said...

saya sudah check..