Monday, September 15, 2014

KERASU NIHONGO

bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah masih berpeluang merasa nikmat iman dan islam.
semester ini agak berlainan kerana aku mengambil bahasa moden.
semalam merupakan kelas bahasa jepun aku yang kedua. baru start belajar.
bila ditanya, kenapa bahasa jepun jadi pilihan,jawapannya mudah, bahasa jepun cute haha. memandangkan aku dulu merupakan peminat jugak lah drama2 jepun ni, so layankan je lah. sebenarnya nak ambil bahasa mandarin o arab, tapi ntah kenapa tangan ni gatal click kat bahasa jepun juga. mungkin disebabkan pengalaman memonteng kelas bahasa arab sebelum ni kut hahaha. aku budak jahat kut dulu. dan mungkin juga kini.

nak penuhkan diri dengan ilmu bukan mudah. ada sahaja yang perlu dilakukan. sebagai contoh kalau nak tambah ilmu, kene jumpa ustaz, kene bergerak, kena bersiap bagai dan macam lagi. begitu pula dengan buk. kena beli buku, kena keluarkan duit dan macam2 lagi. hidup takkan pernah lari dengan pengorbanan right. so apa salahnya berkorban sket. eh tetibe plak haha.

semalam kami hanya belajar mengenali huruf hiragana.
sebenarnya ada 4 jenis penulisan bahasa jepun ni.

kenji, hiragana, katakana n romaji.

kenji ni level tinggi sikit lah. tunggu aku terer sikit, aku blajar kenal huruf kenji ni. haha, kami belajar hiragana je. hiragana ni macam level tadika je lah sebenarnya hihi.k katakana pula kata pinjaman bahasa yang bukan dalam jepun. contoh nama kita lah. walaupun ada gak certain nama melayu ni yang memang ada dalam jepun, tapi dia still kena guna perkataan dalam katakana. romaji ni kira huruf roman. simple pimple je romaji ni. so semalam kami baru belajar sebut n kenal perkataan hiragana. kelakar rasa. macam budak2 dah rasa hihi. tapi best. release kejap tension duk beljaq subjek2 core engine tu. kami juga diminta mempunyai nama jepun sendiri. bak kata lecturer aku, once masuk kelas dia, u r not malaysian anymore. aku nihonji. so kami kena kenalkan nama kami yang jepun tu kat depan kelas menggunakan budaya org jepun. polite lah.

hajimemashite-salam perkenalan. means baru first time kita jumpa dia.
desu- nak jadikan perkataan tu more formal n polite
doozo yooroshiku-sila beri tunjuk ajar.

aku sebenarnya dah setting dah nak guna nama apa kt dlam kelas tu.. sekali org sebelum aku perkenalkan diri, nama tersama daa. so aku ubah on da spot yang aku xtahu pun maksudnya.

tapi peduli apa aku. kat sini aku nak guna jugak nama yang aku cari tu.

"Hajimemashite. chiaki desu. dozoo yoroshiku"

chiaki means fine autumn. dah memang aku suka autumn. nk wat lagu mana kan.

ni antara vocab yang aku belajar baru2 ni.

midori-purple
hana-bunga
yuki-snow
skudai-kerja sekolah
nihongo-bahasa jepun
nihonji-orang jepun

lagi satu aku tahu, bahasa konsonan jepun xbleh berdiri sorang2. dia kena kawenkan atau buang terus. contoh nama saleh. dia akan jadi saree. atau kita tambah huru. sareha o sarehi o sareho, o sarehu. haaa macam tu lah.

sebenarnya menarik lah belajar bahasa moden ni. dan aku memang suka dari kecik lagi nak belajar bahasa ketiga keempat, kelima ni.
hehe.
itu sahaja buat hari ni. moga di[ermudahkan olehnya. Allahumma Solli 'ala Sayyidina Muhammad



No comments: