Wednesday, July 28, 2010

ini lah kehidupan

Asalamualaikum sahabat2ku..dah lame asenye tak menulis blog..skang ni aku ade kat umah..cuti mid sem...
Kat umah aku takde internet so aku taip gne laptop abg aku n paste jer kat blog aku. Aku nak ceriter pngalaman aku ..mcm beselah kan....kat sini macam2 jenis org aku dah jumpe...ade yang baik,lembut,garang,sombong,suke berpure2..tapi skarang ni ak nak berceriter tentang sorg sahabat aku ni..aku agaklah rapat ngan die..tanpa aku sedar,kawan aku ni menyimpan seribu kisah.. hampir menitis air mata aku malam tu bile baca msg die..cerita nya bermula macam ni.. die msg aku tnye bile aku nak lik tmpat belajo aku..pastu kitorg msg ler giler2 n die ckp kat aku’jom study’n aku pon jwab ‘jom makan’.die ckap die baru ratah sayur.aku pun jwab r aku sian tgk mak aku msak sdap2 tapi aku tak makn wktu tngahari tu so aku nak gnti r blik ngan mkan malamm..korg tau ape die balas???????????die balas....
‘mak aku bertuah,mcam2 aku order..tapi duit takde pulak.so mkan nasi ngan sambal kntang je.dapat je elaun,aku beli barang sikit tapi aku cakap ngan die gune duit aku.’
Tengok lah..ini lah kepedihannya..
Kalau kalian semue nak tawu, ayah die dah mninggal dunia.mak die dah umur lbih dari 40 dan dpat duit bntuan hanya rm500 sahaja.pastinya seorg ibu akan bg duit kpd anaknye yg sdang blajar.dan mak die bg 100 kat die..mne nak byar sewa umah lagi,air,api,makan..yang paling menyedihkan aku bile die cakap mak die mkan bbur je..ngan duit tu lah diorg nak survive..byangkan..hanya 500 sebulan..gaji aku dulu pun lbih dari tu dan aku yang makan sorang ni pun tak cukup. mcm ne plak ngan diorg..and aku tabik ngan die sbab die cakap sbab ni lah die nak study btol2..sbab mak die tak makan.aku ingat kat sane aku pling ssah tp ade lagi.waktu kitorang kat kampus pun aku prnah nmpak die mkan pagi jer pastu tak makan smpai mlam n esoknye die puasa..tengok!!kuat kan die..cube banding kan diri die dengan kite..kite baru ssah skit dah mngluh tapi die....sebaliknya die jadikan ksusahan die sbg satu semangat untuk die blajar brsungguh2..antara kami..die lah paling rajin n klau nak dlihat result spm ktorg lbih baik dari die tapi sekarang die tlah mndahului kitorg..hebat kan die.. n tak mustahil aku akan jadikan die sbg contoh yg baik dalam idop aku.
Peringatan buat sahabat serta aku juga JANGAN JADIKAN KESUSAHAN ITU SATU ALASAN!!
PERJUANGAN ITU PAHIT KERNA SYURGA ITU MANIS HEHE;-)

No comments: